Welkom bij onze Minecraft Programmeren workshop, waar de wereld van programmeren tot leven komt binnen het vertrouwde Minecraft-spel. Deelnemers worden uitgedaagd met unieke programmeeropdrachten in speciaal ontworpen Minecraft landschappen, compleet met instructieborden en vriendelijke Minecraft karakters als gidsen. Deelnemers maken zich stapsgewijs de beginselen van programmeren eigen door op elkaar volgende levels te doorlopen. Elk volgend level is net iets uitdagender dan het vorige level en krijgt de deelnemers te maken met het stellen van condities aan bewegen, het inzetten van herhalingen in de code of moet de omgeving geïnspecteerd worden om verder te raken in het spel.
Ideaal voor leergierige Minecrafters in de leeftijd van 9 tot 16 jaar, van groep 7 tot de vierde klas in het voortgezet onderwijs, die uitgedaagd willen worden om logische puzzels op te lossen en coderen helemaal te gek vinden.
Elk level van onze workshop introduceert deelnemers aan een nieuwe opdracht, waarbij ze een beweegbare Minecraft computer besturen door visuele coderingen te gebruiken. Van eenvoudige beweeg-instructies tot complexere concepten zoals loops en conditie stellingen, elke voltooide opdracht ontgrendelt een nieuw level met opdracht die net wat lastiger is dan de vorige. Deze progressieve benadering zorgt voor een diepgaand begrip van de basisprincipes van programmeren.
In de basis werkt elk level hetzelfde: de robot die aangestuurd moet worden met visuele codeblokken hoort met die ingevoerde code een route af te leggen naar het eindpunt. Het eindpunt is gemarkeerd met een diamanten blok en het startpunt van de route is waar de robot bij het begin van het level op dat moment staat. Rechts zijn de beschikbare codeblokken zichtbaar die op volgorde ingezet kunnen worden in het linkermenu om de robot op die manier een set instructies mee te geven die leiden tot het gewenste resultaat: namelijk het afleggen van de juiste route naar het eindpunt. Waar in het begin enkel gaat om simpele bewegingen zoals 6 keer vooruit, gaat het in de hoofdstukken daarna om complexe coderingen waarbij de robot bij de vierde stap omhoog moet als het blok voor zich van het materiaal hout is.
Tijdens de workshop zullen de deelnemers: